CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 23 Jun 2009

Bahaya Dadah Kepada masyarakat

Penyalahgunaan dadah sememangnya suatu perkara yang membimbangkan kerana pada masa ini banyak remaja dan belia terjerumus dengan najis dadah. Sekali mereka sudah terjerumus amat sukar untuk berhenti daripadanya. Ini adalah kerana dadah menyebabkan seseorang berasa tertagih.

Apabila sudah ketagih, lazimnya penagih dadah akan berasa terdesak untuk mendapatkannya semula dengan apa sahaja cara sekali pun. Mereka tidak tahan menanggung seksa tertagih. Inilah yang menyebabkan penaqgih sukar untuk berhenti dari menagih dadah.

Walau bagaimanapun keazaman yang kuat serta daya tahan yang tinggi dan semangat keinsafan dengan dorongan dan sokongan ahli keluarga dapat membantu mereka kembali ke pangkal jalan.

Penyalahgunaan dadah ini memberi kesan buruk bukan sahaja kepada individu itu sendiri tetapi juga kepada keluarga, masyarakat, bangsa dan negara. Para belia merupakan aset penting di dalam sesebuah negara. Para belia merupakan pemangkin semangat ke arah masa depan pembangunan negara. Belia hari ini berdepan dengan cabaran-cabaran yang memerlukan perlengkapan diri yang berkualiti.

Ia tidak memberi sebarang kebaikan malah mendatangkan kerugian dari segi kewangan, keruntuhan moral dan akhlak dan sebagainya. Ia juga membuatkan seseorang terdorong untuk melakukan kegiatan yang dilarang oleh Allah seperti mencuri, membunuh dan sebagainya.

Kawan banyak memberi pengaruh kepada perkembangan perilaku anak-anak yang sedang meningkat remaja. Lazimnya mereka akan mudah terpengaruh dengan hasutan kawan yang membawa kepada kemusnahan, malah mereka tidak mendengar nasihat kedua ibu bapa, ponteng sekolah dan bermacam lagi yang mereka lakukan yang boleh mendatangkan keburukan ke atas mereka.

Pencegahan awal bagi membolehkan seseorang individu itu tidak terjerumus dengan dadah ialah peranan pihak ibu bapa melalui proses sosialisasi dalm mendidik dan mengasuh anak-anak mereka dengan berlandaskan ajaran agama Islam. Dengan adanya ajaran dan didikan yang sempurna secara informal ini akan mengelakkan mereka dari terjerumus dari penyalahgunaan dadah.

Didik anak-anak kita dengan didikan yang betul, sentiasa berasama mereka, terangkan setiap perkara dengan tenang dan berdiplomasi. Oleh itu ibu bapa sebagai orang yang paling rapat dengan anak-anak perlu tahu bagaimana untuk menjawab persoalan dan keingintahuan mereka.

Di sekolah-sekolah, pihak guru akan menjadi peranan penting dalam memberi ajaran dan tunjuk ajar kepada penuntut agar mereka tidak terjerumus dengan penyalahgunaan dadah supaya mereka memahami tentang bahaya dadah, sesuai dengan pemikiran mereka yang lebih matang dan bolehlah diberi pendidikan melalui mata pelajaran umpamanya dalam mata pelajaran sivik. Dengan ini bukan saja mendorong mereka mengikuti malah secara tidak langsung akan mempelajari dan memahami tentang penyalahgunaan dadah.

Pihak kerajaan terutama Biro Kawalan Narkotik, pihak polis dan pihak kastam akan mengawasi dan memerhati bagi memeriksa dengan teliti melalui kawasan darat dan laut. Pihak penghulu dan ketua kampung mesti berhati-hati bagi keamanan sebuah kampung terutama mengawasi rumah-rumah yang kosong. Ini adalah disebabkan rumah-rumah tersebut selalu menjadi sarang gejala dadah.

Adanya kerjasama pihak ketua kampung dan penduduk kampung akan membolehkan meraka membenteras gejala dadah di kawasan mereka. Jika terdapat sesuatu perkara yang mencurigakan, bersama-samalah berganding bahu untuk menyiasatnya dan melaporkan kepada pihak yang berkuasa, kalau ada orang yang menagih dadah.

Dengan adanya langkah ini, pihak berkuasa dapat bertindak dan memasukkan penagih dadah ke pusat pemulihan, lagi awal dirawat lagi besar harapan mereka untuk pulih dan kembali ke pangkal jalan.

Selain itu akibat dari penyalahgunaan dadah atau pengedar dadah boleh dikena hukuman berat seperti hukum gantung sampai mati. Sayang diri kita, keluarga kita dan masyarakat sekeliling kita.

Mnyedari hakikat masalah dadah yang begitu rumit dan kompleks, kerjasama orang ramai dan pihak kerajaan adalah sangat-sangat diharapkan bagi mengatasi bahaya yang dihadapi semoga kita mendekatkan diri kepada Allah jua.

Dayang Noryati binti Juni,