CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 6 Julai 2009

PENCEMARAN UDARA DAN KESANNYA

UDARA yang bersih dan segar amat diperlukan oleh setiap kehidupan. Pencemaran udara banyak mendatangkan bahaya kepada manusia. Pencemaran udara di Negara Brunei Darussalam tidaklah begitu serius kerana negara kita belum mempunyai banyak industri. Cuma yang membimbangkan ialah pencemaran udara yang dikeluarkan dari asap ekzos kendaraan. Penggunaan minyak kereta tanpa plumbum merupakan cara yang baik dalam mengatasi pencemaran udara ini. Karbon monoksida, sulfar dioksida, nitrogen dioksida, plumbum dan hidrokarbon yang keluar dari asap ekzos kenderaan itu tadi boleh mencemarkan udara dan mendatangkan manfaat kepada kesihatan. Udara kotor yang dihasilkan dari kilang dan kenderaan bermotor itu juga boleh menghakis lapisan ozon yang berfungsi melindungi bumi dari pancaran 'ultra violet' yang berbahaya pada kehidupan bumi. Apatah lagi dunia sekarang ini hangat memperkatakan mengenai ozon yang semakin menipis dan perubahan iklim.

Masalah perubahan iklim boleh menimbulkan satu bencana kepada seluruh penduduk dunia, oleh kerana itu kerjasama semua pihak memang di- perlukan. Cara pemikiran dan sikap manusia juga merupakan salah satu faktor utama dalam mengurangkan pencemaran udara yang menyumbang kepada perubahan iklim. Memandangkan kehidupan kita bergantung pada alam sekitar, maka sewajarnya kita memelihara, mengekal dan menyelamatkannya selaras dengan kepentingan dan keperluan kehidupan. Sekarang cuaca dunia semakin panas, paras air laut semakin naik dan lapisan ozon pula kian menipis. Ancaman ini begitu serius, pemeliharaan serius adalah sangat diharapkan kerana setakat ini pencegahan sahaja yang dapat diusahakan.

Perubahan iklim global merupakan malapetaka yang akan datang. Kita telah mengetahui sebabanya iaiatu manusia yang terus-menerus menggunakan bahan bakar yang berasal dari fosil seperti batu bara, minyak bumi dan gas bumi. Sebahagian dari akibat pemanasan global ini ialah mencairnya gunung es di kutub, meningkatnya suhu lautan, kekeringan yang berpanjangan, penyebaran wabak penyakit berbahaya, banjir besar, 'coral bleaching' dan gelombang badai besar (tsunami). Puluhan penyakit muncul sebagai akibat perubhan iklim. Sepuluh peratus dari keseluruhan penduduk dunia diperkirakan akan tenggelam kerana mencairnya gunung es. Populasi penduduk dunia semakin padat. Akibatnya, manusia melakukan kegiatan untuk mempertahankan hidup dengan cara yang moden. Kehidupan moden tak lepas dari industri dan teknologi serta pembangunan di mana-mana. Bumi semakin cepat melepaskan radiasinya, sementara udara dekat permukaan bumi semakin panas dan kurang vegetasinya.

Sekitar tahun 1976- 2008 sebanyak 30 penyakit baru muncul akibat perubahan iklim dan pemanasan global seperti demam berdarah, kolera, diare, disusuli virus ebola dan lain-lain. Perubahan iklim juga menghasilkan munculnya berbagai jenis penyakit yang mengalami mutasi genetis, avian influenza misalnya. Para ahli penyakit mengatakan, virus itu sudah ditemukan pada unggas puluhan tahun lalu. Dengan terjadinya mutasi dan suhu lingkungan yang meningkat, virus itu dengan mudah menyebar dari unggas ke manusia. Selain menyebabkan gangguan kesihatan, perubahan iklim juga mengakibatkan berbagai bencana alam yang sangat besar. Sepanjang 2006 telah terjadi 390 bencana besar di dunia, yang mengakibatkan banyak korban.

Di negara kita, langkah-langkah bagi meningkatkan kesedaran penduduk mengenai pentingnya menjaga iklim sering kali dilaksanakan baik di peringkat sekolah, penduduk kampung, persatuan-persatuan, jabatan-jabatan kerajaan dan sebagainya. Berbagai aktiviti dan kempen kebersihan alam sekitar, taman-taman rekreasi, pantai-pantai telah dilaksanakan. Larangan bagi pembakaran terbuka juga dikuatkuasakan. Penanaman anak-anak pokok bagi menghasilkan bumi hijau juga dilaksanakan. Semua aktiviti ini merupakan langkah bagi menyeru dan memberi kesedaran kepada semua dalam menyelamatkan iklim dunia.