CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 23 Ogos 2009

ILMU PENGETAHUAN ITU LEBIH BERGUNA DARIPADA KEKAYAAN

Kata para bijak pandai, ilmu pengetahuan adalah harta yang tinggi nilainya, boleh dibawa ke sana ke mari dengan mudahnya, tidak perlu dijaga seperti menjaga harta, mudah disimpan di dalam otak dan tidak boleh dicuri orang. Ia mudah digunakan bila diperlukan.

Katakanlah ada seorang hartawan yang kaya raya. Beliau memiliki beberapa buah bangunan yang besar-besar. beliau menghantar semua anak-anaknya belajar untuk mendapat ilmu pengetahuan. Apabila anak-anaknya tamat dalam pengajian mereka dengan jayanya dan beroleh ilmu pengetahuan mereka ini dapat menambah harta keluarganya.

Sebaliknya jika hartawan ini tidak membekalkan anak-anaknya dengan ilmu pengetahuan, anak-anaknya tidak akan dapat menambahkan harta kekayaan keluar¬ganya. Mereka hanya pandai menghabiskan harta itu. Apabila harta itu sudah habis mereka tidak pandai mencari harta yang baharu sebab mereka tidak mempunyai ilmu pengetahuan. Jelaslah bahawa ilmu penetahuan lebih penting daripada harta kekayaan.
Bila kita pergi ke satu tempat dengan berbekalkan ilmu pengetahuan hidup kita akan selamat. Orang akanmemerlukankitajika ilmu kitaitu diperlukan orang. Kita tidak mudah ditipu orang. Selain daripada itu kita boleh menjadi terkenal dan dihormati sekiranya kita memiliki ilmu yang tinggi. Berlainan dengan harta. Kalau kita bawa ke satu tempat banyak masalah dan kesusahan yang akan kita tempuhi. Kita sentiasa takut atau bimbang harta itu akan dicuri orang.

Dengan ilmu pengetahuan, kita boleh mencorakkan dan mengerakkan masyarakat ke arah kemajuan. Maju masyarakat majulah negara. Berlainan dengan harta. Harta hanya dapat dinikmati dalam jangka masa yang singkat sahajajika si pemiliknya tidak mempunyai pengetahuan. Sedangkan ilmu pengetahuan dapat dinikmati oleh generasi yang akan datang. Kerana itu saya memilih ilmu pengetahuan 1ebih utama daripada harta kekayaan