CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 23 Ogos 2009

KESAN-KESAN BURUK PENGGUNAAN INTENET

Selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat pada masa kini internet merupakan saluran utama untuk mendapatkan sebarang maklumat secari cepat dan mudah. Internet merupakan satu rangkaian maklumat yang bolel diperoleh melalui komputer. Kempen kerajaan "satu rumah, satu komputer" adalal sejajar dengan perkembangan teknologi masa kini. Namun, di sebalik kebaikan yang diperoleh daripada internet, terdapat kesan buruk yang timbul tanpa dapat disangkal lagi.
Internet secara tidak langsung dapat meracuni pemikiran remaja hari ini. Remaja bebas melayari laman web yang tidak sesuai dengan usia mereka seperti lamal web lucah. Bahan yang berbentuk pornografi ini boleh membawa kepada jenayah seks seperti kes ragol, cabul kehormatan, dan sebagainya.
Selain itu, internet juga dapat melekakan seseorang pelajar. Pelajar banyak menghabiskan masa dengan melayari laman web yang berbentuk hiburan semata mata. Masa yang sepatutnya diperuntukkan dengan mengulang kaji pelajaran terbuang begitu sahaja. Kesannya, pelajar akan ketinggalan dari segi akademik
Penggunaan internet secara berlebihan dan tanpa kawalan juga menyebabkan remaja menjadi malas untuk bergiat cergas dalam aktiviti kokurikulum. Aktiviti kokurikulum seperti bersukan dan berpersatuan dapat menyihatkan badan tidal mendapat sambutan daripada pelajar. Remaja lebih suka menghabiskan masa d hadapan komputer.
Di samping menjadikan remaja malas mengikuti aktiviti kokurikulum, timbu juga masalah sosial yang turut menjadi bebanan kepada masyarakat. Remaja yang mengunjungi kafe siber akan lebih terdedah dengan masalah sosial sepert melepak atau gengsterisme. Selain itu, remaja juga mudah terpengaruh dengan budaya kuning yang diperaleh dari Barat.
Kesimpulannya, pihak ibu bapa perlu mengawasi anak-anak mereka semasa, melayari laman web di internet. Kerjasama daripada semua pihak adalah perlu agar kesan baik penggunaan internet tidak ditutupi oleh keburukan internet tersebut. Remaja perlu dibimbing kerana remaja hari ini merupakan tonggak negara masa depan.